Waarom voor Tubeless kiezen?

Tubeless rijden is  al jarenlang gekend binnen het mountainbiken. Op de weg en in het veld is dit nog steeds een relatief nieuw begrip, veel mensen durven nog niet te fietsen met tubeless banden. Wat is het nu precies? Hoe moet je de overstap maken? Wat heb je er voor nodig? Hoe monteer ik dit? Dit zijn veel gestelde vragen, waarop wij je hieronder een antwoord op geven.



Voordelen van tubeless?

Tubeless rijden heeft tal van voordelen. Door het feit dat je werkt zonder binnenband, heb je meteen minder rolweerstand omdat er geen wrijving is tussen binnen- en buitenband. Zo heb je ook meer comfort en grip omdat je een lagere druk kan gebruiken. De latex sealant die je inbrengt zorgt ervoor dat kleine gaatjes onmiddellijk gedicht worden. Mocht je in het slechtste geval toch nog lekrijden met deze tubeless banden, kun je altijd een binnenbandje in steken of een Dynaplug. Zo kun je altijd en overal verder fietsen.

 

Hoe maak ik mijn banden tubeless?

Als je tubeless wilt rijden heb je twee mogelijkheden. Of je rijdt met tubeless ready velgen, deze spreken voor zich en zijn meteen klaar om in gebruik te nemen met tubeless banden. Of je rijdt met een traditionele velg. Bij de traditionele velg heb je natuurlijke nog een aantal hulpstukken nodig. Zo heb je nog de juiste ventielen, een geschikte pomp en tubeless-velglint nodig. Ideaal als je met een traditionele velg wil rijden, is een tubeless easy kit.

Stap 1: Schone lei
Je werkt het liefst op een schone lei en dat geldt ook voor je velgen. Ontvet ze met behulp van ontvetter zodat al het vuil verwijderd is.
Houd rekening dat je bij een traditionele velg eerst uw tubeless-velglint plaatst.

Stap 2: Vloeistof
Nadat de band op de velg ligt, smeer je een kleine hoeveelheid Easy-Fit op de randen van de band waar deze in contact komt met het wiel. Hiermee kan de band zich makkelijker in de velg zetten.

Stap 3: Stevige stoot
Breng nu de band voor de eerste keer op druk. Hiervoor heb je een stevige stoot lucht nodig. Zo gebruik je het best een compressor of een vloerpomp met drukkamer. Als je deze stevige stoot geeft, zal je band een aantal “knallen” geven. Dit wil zeggen dat je band zich vastzet op de velg. Controleer daarna nog eens de band om te kijken of deze volledig op zijn plaats zit.

Stap 4: Leeglopen
Bij de laatste stap moet je je band opnieuw volledig laten leeglopen. Verwijder de ventielkern, en voeg hierna het voorgeschreven hoeveelheid vloeibare sealant toe per wiel. De voorgeschreven hoeveelheid kun je terugvinden op het de verpakking. Plaats daarna de ventielkern terug en pomp de band opnieuw op naar de gewenste druk. Houd rekening met de maximale toegelaten druk van de band. Deze kunt u terugvinden op de band zelf. Draai het wiel nog een paar keer rond zodat de sealant zich mooi verspreidt.

 

Hoe lang gaat de latex sealant mee?

Het navullen van de vloeibare sealant is alleen nodig om de bescherming tegen lekrijden te behouden. De sealant blijft ongeveer 200 km als preventieve lekbescherming in de band actief. Daarna droogt de sealant op tot een rubberfilm of valt deze uiteen in aparte bestanddelen.

 

Hoe weet ik wanneer ik moet bijvullen?

Als je echt zeker wilt zijn of de sealant nog een actieve lekbescherming biedt, kun je dit eenvoudig testen met een naald. Prik in de band en laat daarna de band draaien. Als het gaatje niet automatisch afgedicht wordt, moet de vloeibare sealant nagevuld worden. Dit “testgaatje” wordt dan door de nieuwe sealant gerepareerd.

Start your ride!