Het nieuwe jaar is al even ingezet. Hoog tijd dus om je sportieve doelstellingen vast te leggen of een versnelling hoger te schakelen in je voorbereiding! Wil je optimaal voorbereid zijn voor een wedstrijd, fietsvakantie of Gran Fondo? Of wil je simpelweg je fietsconditie naar een hoger niveau tillen? Dan is trainen op vermogen misschien wel iets voor jou.

Van het professionele wielerpeloton naar de recreatieve fietser

In eerste instantie was deze methode enkel weggelegd voor het professionele wielerpeloton, maar de afgelopen jaren maakten verschillende vermogensmeters – mede dankzij hun toenemende betaalbaarheid - meer en meer hun intrede bij semiprofessionele en zelfs recreatieve fietsers die specifieker naar hun trainingsdoelstellingen willen toewerken. Algemeen wordt aangenomen dat vermogenstraining efficiënter is en betere resultaten oplevert. Waarom dat precies is leggen we je graag uit hieronder.

De voordelen tegenover trainen op hartslag

Eén van de voornaamste voordelen van vermogenstraining is dat je op elk ogenblik en in elke omstandigheid meteen weet hoeveel kracht je nu juist op de pedalen zet: een aanzienlijk verschil tegenover trainen op hartslag, die met vertraging reageert op datgene wat je benen doen. Zo stijgt je hartslag vaak nog verder wanneer het geleverde vermogen al opnieuw laag is. Hoef je daarom je hartslagmeter volledig aan de kant te leggen? Zeker niet, want het is nog steeds een handige indicator voor verschillende omgevingsfactoren. Echter is - vooral tijdens korte intervalsessies - trainen met een hartslagmeter vrij inaccuraat en biedt een wattagemeter dus preciezere info. Daarnaast kan je hartslag worden beïnvloed door heel wat andere factoren zoals weersomstandigheden, ziekte, vermoeidheid, voeding (al dan niet net gegeten), indoor/outdoor trainingen of stress.

Bepaal je trainingszones voor een efficiënter trainingsplan

Het meten van prestaties op basis van vermogen is dus veel meer waarheidsgetrouw. Daarnaast bepaal je met een powermeter op een meer gedetailleerde manier je trainingszones. Een vaak gehoord begrip binnen het wielrennen is de FTP-test. FTP staat voor Functional Treshold Power en is het maximale wattage dat je een uur lang kan volhouden. Op basis van dit resultaat worden je trainingszones nauwkeurig bepaald en door de juiste trainingsprikkels te geven aan het lichaam verhoog je jouw FTP; zo kan je veel specifieker toewerken naar sportieve doelstellingen. Kortom: een powermeter maakt dus hypergestructureerde trainingen en opvolging van je vooruitgang mogelijk!

Vermijd de man met de hamer!

Wanneer je lange ritten maakt of tijdritten afwerkt is het vaak moeilijk om je inspanning goed in te delen. Op basis van je vermogen weet je precies hoe lang je welke intensiteit kan volhouden en wordt het indelen van je inspanning een pak eenvoudiger. En zeg nu zelf: hoe minder je de man met de hamer tegenkomt, hoe beter, toch? ;)

Powermeters kunnen op verschillende manieren op de fiets worden geïnstalleerd, met elk hun voor- en nadelen. Bij Fashion For Cycling hebben we een mooi aanbod aan powermeters;  daarom zetten we graag de verschillende types op een rijtje.

Stages Powermeters

De vermogensmeters van Stages worden gemonteerd in de originele crankarmen van de verschillende merken zoals Shimano, Campagnolo, Sram, FSA,… Zo blijf je dus steeds met je favoriete schakelsysteem fietsen. Stages heeft zowel links, rechts- als dubbelzijdige powermeters in zijn gamma. Hét grote voordeel van een dubbelzijdige meting is dat je een naast een uiterst precieze analyse van je traptechniek ook een eventueel verschil in kracht tussen je linkse en rechtse been kan vaststellen. Het meetsysteem zelf is vederlicht en is in een behuizing van polycarbonaat verwerkt in de crankarm. De Stages powermeters werken op batterijen die je om de 175 – 200 uren fietsplezier dient te vervangen. Dankzij communicatie via ANT+ en Bluetooth lees je alle powerdata af op je favoriete compatibele trainingstoestel, smartphone of tablet.

Shimano

Ook Shimano ontwikkelde met de nieuwe Dura Ace R9100 groepset voor het eerst een volledig geïntegreerde vermogensmeter. De wattagemeting gebeurt dubbelzijdig en bovendien werd de powermeter verwerkt in de crankarmen, waardoor het systeem bijna onzichtbaar is. Ook de powermeter van Shimano maakt gebruik van de ANT+ of Bluetooth-technologie. De wattagemeter opladen doe je eenvoudig met een kleine magnetische adapter.

Favero Assioma

De Favero Assioma is een pedaalpowermeter en meet het wattage dus precies daar waar het wordt overgebracht, wat ook als de meest nauwkeurige meting wordt beschouwd. Hét grote voordeel van pedaalpowermeters is dat je eenvoudig de pedalen kan wisselen van de ene fiets naar de andere; bovendien zijn deze net als een gewoon pedaal te monteren.

Momenteel biedt Favero twee modellen aan: de Assioma Uno, die het vermogen meet via de linkerpedaal en de Assioma Duo, die zowel links als rechts het wattage meet. Met een dubbelzijdige meting heb je het voordeel dat je tot in het kleinste detail je traptechniek en de links-rechts balans kan meten. Daarnaast meet de Favero Assioma als één van de weinige spelers op de markt de ‘Power Phase’ in je pedaalslag. Dankzij deze feature kom je te weten hoeveel procent van je omwenteling je kracht ontwikkelt. Wil je eerst de Assioma Uno uittesten voor je investeert in de Duo? Geen enkel probleem, want het Assioma-pedaal werd zo ontworpen dat je later nog eenvoudig kan omschakelen van de Uno naar de Duo.

Naast een groot gebruiksgemak gaf Favero de Assioma-pedalen ook een strak design. Zo is er in de maat van het pedaal geen verschil te merken en zijn de pedalen ook niet verder van de crankset verwijderd. Daarnaast blijft de afstand van de pedalen tot de grond hetzelfde en bestaat er dus geen risico dat je sneller de grond zal raken bij het trappen in een bocht.

Belangrijk om mee te geven is dat de pedalen van Favero enkel compatibel zijn met de schoenplaatjes van Look, wat voor heel wat gebruikers van Shimano of Speedplay wel even aanpassen wordt. Een opmerkelijk verschil met de Garmin Vector (zie onder) is dat de pedalen van Favero werken op batterijen die gemakkelijk op te laden zijn via USB.

Garmin Vector

Net als bij de Favero Assioma is bij de Garmin Vector de vermogensmeter verwerkt in de pedalen. Hierbij wordt het wattage gemeten via één pedaal (Garmin Vector 3S) of beide pedalen (Garmin Vector 3). Eenmaal geïnstalleerd meet de Vector 3 onder meer je vermogen, links-rechts balans, cadans en geavanceerde fietsdynamica. Het enkel pedaal geeft de cadans en het totale vermogen weer. Bovendien koppel je de pedalen via ANT+ eenvoudig met de compatibele Garmin-toestellen en haal je zo het meeste uit je training! De Garmin Vector werkt op niet-oplaadbare batterijen en wordt geleverd met compatibele schoenplaatjes; bovendien kunnen de Look Keo schoenplaatjes ook worden gebruikt in combinatie met de Garmin Vector.

Geïnteresseerd in de aankoop van een powermeter? Contacteer ons dan gerust of kom eens langs in één van onze winkels in Lotenhulle of Onkerzele.