vloeibaar_goud_2.jpg

In het moderne wielrennen draait alles rond wattages,
de wielerwereld onderzoekt alle mogelijke manieren om wattages te winnen en/of niet te verliezen.

Een belangrijk onderdeel hiervan is de drivetrain (de draaiende onderdelen aan de groepset). Er zijn derailleurwieltjes, brackets, en kettingoliën die vele watts winst beloven. Al wordt dit soms verkeerd geïnterpreteerd, het gaat hier meer om de watts die je niet zal verliezen door een stroever lopende drivetrain. De wattages die je duwt op je pedalen zijn namelijk niet de wattages die op de achternaaf terechtkomen, deze zullen altijd lager liggen door het frictieverlies van de ketting en draaiende onderdelen van de drivetrain. De opzet is dus om dat frictieverlies tegen te gaan op alle mogelijke manieren. In deze blog gaan we iets dieper in op de smeerolie of ketting wax die gebruikt wordt om minder frictie te verkrijgen op uw ketting en proberen we u duidelijk te maken waarom de ene olie iets (of veel) duurder is dan de andere.

Kettingolie of ketting wax wordt gebruikt om de frictie van de schakels te reduceren waardoor de ketting soepel zal draaien en veel langer zal meegaan. Het zal er ook voor zorgen dat stof, zand of modder niet in uw schakels zal meedraaien wat ook de duurzaamheid ten goede zal komen. Hierin heb je al verschillende categorieën.

Bijna ieder merk in ons gamma heeft een dry lube om in goede weersomstandigheden te fietsen, deze zal iets minder smeren maar zal tegelijk minder vuil aantrekken waardoor de ketting proper blijft. Een wet lube om in slechte weersomstandigheden te fietsen zal meer smeren, wat ook nodig is om ervoor te zorgen dat de modder niet in de schakels terecht zal komen en de regen de olie niet zou laten wegspoelen. Ketting wax is vaak een allround smeermiddel. Door de vloeibare toestand zal de wax diep in de schakels binnendringen. Wanneer het vocht verdampt blijft er een wax laagje over waardoor de ketting optimaal zal draaien.

Tot slot heb je nog de speciale gevallen die claimen dat ze voor veel wattage winst zullen zorgen. We bespreken hier kort 3 varianten die wij in ons gamma aanbieden en die wij ook getest hebben.

Muc-Off Hydrodynamic lube

De Hydrodynamic lube van Muc-Off is een efficiënte kettingolie die gemaakt is om over een lange afstand mee te gaan en dat in de meest uiteenlopende weersomstandigheden. De olie is ontwikkeld uit een gesofisticeerde mix van esters gecombineerd met olie van aerospace kwaliteit. Deze is afgewerkt met een sterke film die ervoor zorgt dat het contact van metaal op metaal maximaal zal gereduceerd worden. Hierdoor zal er ook minimale frictie aanwezig zijn na het smeren van de ketting. In iedere batch van deze olie kruipt er uren werk tot de optimale formule en samenstelling verkregen wordt. De vooropgestelde wattagewinst zou 1-2 watt zijn in vergelijking met de optimale prestaties van een ketting zonder deze olie. De Hydrodynamic lube wordt gebruikt door Team Ineos om minimale frictie na te streven.

De olie breng je best 3-4 uur aan voor de fietsrit en kan je zowel gebruiken op de weg als in het veld omdat het vuil optimaal afgestoten wordt uit de schakels van de ketting. Bij het testen van deze kettingolie zorgden we er eerst voor dat onze ketting optimaal was ontvet om daarna de ketting in te smeren met de Hydrodynamic Lube. Al snel werd duidelijk dat het om een olie ging aangezien de ketting rap vuil werd. Desalniettemin waren de schakelprestaties zeer goed en voelde je dat de ketting soepel liep. Na de fietstocht volstaat het om de ketting af te kuisen met een vod waardoor het externe vuil niet meer op de ketting zal liggen.

Bij de 2de fietstocht na de smering wordt de ketting minder rap vuil maar blijft alles zeer soepel lopen. We hebben +-400km kunnen fietsen zonder de ketting opnieuw in te smeren (let wel op dat we zeer gevoelig zijn aan droog lopende of piepende kettingen). Ook in de regen was de prestatie van de olie uitstekend. Vaak is het zo dat na een bui de olie uitgespoeld is en de de ketting opdroogt waardoor ze begint te kraken en te piepen. Bij de Hydrodynamic lube is dit absoluut niet het geval en kan je vlot blijven schakelen en fietsen.  

Kort samengevat is deze olie zijn prijs (24.95 euro per hoeveelheid bij Fashion For Cycling) meer dan waard.

CeramicSpeed UFO Drip

CeramicSpeed is zeer gekend in het prof- en toeristenpeloton omwille van het zoeken naar wattage gains bij de fiets. We hebben onder andere de brackets, derailleurwieltjes en UFO chain in ons gamma die samen voor wel 10 watt winst kunnen zorgen. De CeramicSpeed UFO Drip is een chain coating voor alle disciplines gebaseerd op een niet-toxische, niet-brandbare en bio-afbreekbare formule.

Dit smeermiddel is een soort wax dat per smeerbeurt zeker 300km stand zal houden, onder droge omstandigheden kan dit oplopen tot 500km. De UFO drip zorgt niet alleen voor een reducering van frictie maar zal ook free watts opleveren. Hierdoor zal de levensduur van de onderdelen van jouw drivetrain ook verlengd worden. Je brengt de wax best aan minstens een 8-tal uur voor het vertrek met de fiets. De partikels die voor een minimale frictie zorgen functioneren best wanneer de wax volledig opgedroogd is en het vocht geëvaporeerd is. Hierdoor stoot je ook beter het vuil af uit de schakels dan wanneer deze wax nog vochtig zou zijn. De vooropgestelde wattagewinst zou hier 2.75-3.25 watt zijn.

We hebben dit product uitvoerig getest. Wij bevestigen hierbij dat de ketting veel soepeler loopt en ook veel minder lawaai maakt over de kronen van de cassette en over het buiten- of binnenblad. Een extra groot voordeel is dat de ketting echt proper blijft en niet zwart van het vet zal zien na een tijdje fietsen. De ketting moest pas opnieuw gesmeerd worden na een dikke 600-700km bij fietsen in wisselende weersomstandigheden en de ketting ging veel langer mee dan bij gebruik met gewone smeermiddelen. Het grote verschil met de Hydrodynamic lube was dat de UFO drip voor veel minder onderhoud van de ketting zorgde. Bij droog weer kon je gewoon telkens de fiets pakken zonder je zorgen te maken of alles wel goed gesmeerd was.

De UFO drip is een fantastisch smeermiddel (39.95 euro per hoeveelheid bij Fashion For Cycling) en is aan te raden voor iedere fanatieke fietser.

 

AbsoluteBLACK GRAPHENlube

De GRAPHENlube van AbsoluteBlack springt misschien het meest in het oog. Dit zal eerst en hoogstwaarschijnlijk door de prijs zijn. Deze kost namelijk 129.95 euro per hoeveelheid bij Fashion For Cycling. Met deze formule is namelijk de gele-, witte- en bollentrui gewonnen in de Tour De France 2020.

Dit is de eerste wax die gebaseerd is op hydrocarbon die Graphene bevat. Dit zorgt voor een enorme duurzaamheid in zowel droge als natte omstandigheden bij eenmalig gebruik van de wax. Het duurde 2 jaar vooraleer AbsoluteBLACK de ideale samenstelling vond van hun GRAPHENlube.

Bij eenmalige aanbrenging kan je volgens AbsoluteBLACK maar liefst 1800km fietsen onder optimale omstandigheden, hierdoor spaar je vele smeerbeurten en onderhoud uit. Het dure kostenplaatje wordt vooral bepaald door het graphene dat in de wax zit. Graphene heeft een extreem lage frictie coëfficiënt en is veel sterker dan eender welk ander materiaal dat gebruikt wordt. Het beschermt metaal uitstekend tegen slijtage en stoot water af, die voor oxidatie kan zorgen, waardoor de ketting veel langer zal meegaan. Deze wax zou voor een wattagewinst van 5 watt zorgen tot een afstand van 900km na de eerste smeerbeurt met de wax. Bij tijdig onderhoud blijf je lang deze winst behouden ten opzichte van een nieuwe ketting. Bij het testen van deze wax waren wij al rap overtuigd. Van bij het begin passeert de ketting geruisloos over de kettingbladen en de kronen van de cassette. Het schakelen verloopt ook perfect en direct. De ketting blijft proper in droge- en natte weersomstandigheden ook naarmate de afstand toeneemt. Na de eerste smeerbeurt ging de ketting een 700-tal km mee zonder deze opnieuw gesmeerd diende te worden.

Na de 2de smeerbeurt lukte dit voor een 1200-tal km en dit nam toe naarmate de smeerbeurten toenamen aangezien er steeds meer graphene overbleef tussen de schakels. De ketting zelf was pas versleten (volgens chain checker) na 6500km met enkel gebruik van de GRAPHENlube. Aangezien ik anders mijn ketting iedere 2000-2500km vervang is dit een fenomenaal verschil, ook gaan de kettingbladen en cassette zichtbaar langer mee wat ook een groot pluspunt is bij de duurdere groepsets. De prijs schrikt je misschien af maar wanneer je maniakaal bezig bent met de prestaties en het onderhoud van je fiets is dit een must have. Door de lange afstand tussen de smeerbeurten gaat dit pulletje ook zeer lang mee dus moet je maar om de 2-3 jaar investeren in een nieuwe dosis GRAPHENlube.

De GRAPHENlube van AbsoluteBlack is een duurzaam smeermiddel.
(129,95 euro per hoeveelheid bij Fashion For Cycling)